Berichten


Geplaatst op 18 juni, 2013

Speeltuin voor professionals

MARCOM13


Voor communicatiespecialisten is niets zo belangrijk als kennis bijspijkeren, inspiratie opdoen en netwerken. Hoe gaan professionals als de marketing directeur van McDonald’s om met de crisis en hoe kwam de award winning case DELA tot stand? Het zijn vragen waar menig marketeer het antwoord van wil weten en waar alle specialisten wat van kunnen leren.

MARCOM13 is de vakbeurs van Adformatie Group en vond dit jaar plaats op 12 en 13 juni in Amsterdam. Een beurs die jaarlijks wordt gehouden door, en voor, specialisten in het marketing- en communicatievakgebied. Meer dan zevenduizend bezoekers ontmoeten elkaar tijdens deze twee dagen in de RAI. Tijdens deze dagen worden vele workshops, seminars en lezingen georganiseerd met nationale- en internationale topsprekers.

In tijden van crisis
René Jaspers, McDonald’s directeur op het gebied van marketing, wordt de vraag voorgelegd hoe hij handelt in deze tijden van crisis. ‘’Een echte marketeer ziet de crisis niet als bedreiging, maar als een uitdaging die vele kansen met zich meebrengt.’’ Als marktleider in de fastfoodbranche heeft McDonald’s het niet altijd gemakkelijk. De druk om te presteren is enorm en als leider zijn ze altijd het mikpunt als het gaat om kritiek. Ook miljoenenbedrijven als McDonald’s groeien in deze tijden minder hard dan verwacht. De cijfers liegen er niet om: 20% minder winkelend publiek, en die afname heeft zeker invloed op het aantal bezoekers van de restaurants.

Blijven geloven, overtuigen en handelen
Een remedie voor de crisis is er niet, maar Jaspers ziet kansen. ‘’Tegen de economie in boksen en zorgen dat we relevant blijven. Blijven geloven, blijven overtuigen en blijven handelen.’’ Hoe houd je de medewerkers scherp binnen een grote onderneming als McDonald’s? Dat is de persoonlijke uitdaging van de marketeer. ‘’Creatief zijn op welk gebied je het beter kan doen en de mogelijkheid hebben om mee te schakelen zodat iedereen binnen het bedrijf het 100% goed wil doen. Onvoorspelbaarheid is lastig dus het is belangrijk om te balanceren.’’

Waarom wachten
Indruk maken, een positief gevoel creëren, een discussie laten ontstaan en mensen iets meegeven. Alle ingrediënten voor een goede campagne. Het was dan ook niet voor niets dat DELA met haar campagne ‘Voor elkaar’ werd uitgeroepen tot adverteerder van het jaar door San Accenten. Het motto van de campagne is: Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan? Met deze boodschap riep DELA mensen op om, crossmediaal, mooie woorden te delen.

Gezamelijke kracht
Darre van Dijk, werkzaam bij Ogilvy, het bedrijf achter de campagne, en Martin Kersbergen (DELA) vertellen over het succes van de campagne. ‘’De waardering van het merk is enorm gestegen. De reputatie van DELA is verbeterd en het trots is gestegen onder medewerkers, dit is waar we voor staan.’’ De kracht van de campagne zit in het gevoel. De campagne ontroert en zet aan tot denken. ‘’Het is een campagne die gaat over wie je bent en wat je gelooft. We hebben het bewust geen enkele keer over producten of diensten. We gaan uit van de gezamenlijke kracht en het geloven in overtuigingen.’’

In tijden waar de crisis ons overal in de weg staat, is dus nog steeds heel veel mogelijk. Misschien nog wel meer dan voorheen als we ons allemaal wat meer focussen op de kansen in plaats van de bedreigingen.

Geschreven door: Anouk van Eldik

 

Terug naar ‘Trends & ontwikkelingen’

 

 

 

Direct contact met DOC52

T:
0522 - 855 700
E:
info@doc52.nl
W:
www.doc52.nl

Blankenstein 110
7943 PE  Meppel

Links & Downloads

Volg bureau DOC52!


}